Australie & Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Dorien Holthinrichs - WaarBenJij.nu Australie & Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Dorien Holthinrichs - WaarBenJij.nu

Australie & Brisbane

Blijf op de hoogte en volg Dorien

19 November 2012 | Australië, Brisbane

Hallo allemaal!!

Er is me opgedragen weer eens te schrijven, dus hier komt ie!!

Ik zal eerst even wat vertellen over onze indrukken van Australie in het algemeen.

- Allereerst het verkeer. Dat heeft behoorlijk indruk op ons gemaakt en dat doet het nog steeds. Er wordt hier heel hard gereden dus je moet goed uitkijken, vooral als voetganger. Je hebt wel stoplichten maar je hebt bijna nooit verschillende stoplichten voor rechtdoorgaand- en afslaand verkeer. Dus de stoplichten gaan hier dan op groen, een richting gaat rijden en de evenwijdige voetganger mogen dan over steken. Het afslaand verkeer moet dan wachten op de voetgangers. De voetgangerslichten gaan hier heel even op groen en dan weer op rood en dan blijven ze nog heel lang knipperen, dan kan je ook nog oversteken. En soms moet je hier heel lang wachten, op niks.. Soms sta je doodleuk drie minuten om je heen te kijken en rijdt of loopt er niemand. Ik persoonlijk kan daar heel slecht tegen, wachten is tot daar aan toe maar wachten op niks, nee, dat vind ik echt stom.

- Iedereen denkt hier dat wij veel ouder zijn dan we echt zijn. Sommige mensen vragen hoe oud we zijn en als wij dan vertellen dat we 18 zijn moeten ze heel hard lachen of ze geloven ons niet. Heel veel mensen denken dat we minstens 21 zijn. Echt bizar. En in Nederland moet ik soms zelfs nog mijn ID laten zien bij de kroeg! Daar geloven ze niet dat ik echt 18 ben.

- Iedereen lijkt hier een stijl te hebben. Je hebt heel veel skaters en punkers en jongens met wijde broeken en lang haar. Niet echt veel 'normale' mensen.

- Wat ik hier heel grappig vind en wat ik in Nederland ook echt nog nooit heb gezien is dat de rechters hier met hun krulletjes al op naar hun werk gaan. Om een uur of tien 's morgens lopen er ik weet niet hoeveel rechters met hun krulletjes op naar hun werk. Sommigen schamen zich een beetje, die hebben hun krulletjes in hun tas :)

- Het is hier 's ochtens sowieso best wel druk met mensen die naar hun werk gaan. Heel veel mannen in pak en vrouwen in nette kleding met koffers, aktetassen of een hele stapel ordners in hun armen. En natuurlijk een bekertje koffie in de hand.

- Iedereen noemt elkaar hier heel snel darling, love, babe, honey enz.. Ik heb 1 keer met een meisje achter de bar gewerkt en zij zei het ook de hele tijd. Are you alright hon? What do you need babe?

- We hebben hier al een aantal nieuw zeelanders ontmoet. Die worden ook wel kiwi's genoemd. En zij praten zo grappig. Ze wisselen de e heel vaak om voor een i. Wij zitten nu op een staffkamer en onze kamergenoot is housekeeper. Die heeft het de hele tijd over the bids. I have to make two bids. En we hebben een jongen ontmoet en die ging naar Cirns, eerst hadden we geen idee waar hij het over had. Tot dat we doorkregen dat hij letters omwisselde.

- In de supermarkten kun je hier zelf afrekenen, dat begin je nu in Nederland ook te krijgen. Maar hier kun je gaan winkelen en je hoeft niet alles meteen te scannen. Je kunt je spullen meenemen naar de kassa en dan hebben ze ongeveer 20 dingen waarbij je zelf kunt afrekenen. Dan scan je al je spullen, kun je je voordeelkaart scannen en dan kan je kiezen of je contant wil betalen of pinnen. Bij een gewone kassa stoppen ze alle producten hier in plastic tasjes. In Nederland zijn we heel zuinig en neemt iedereen vaak zn eigen tassen mee, of je propt het in een doos ofzo. Hier doen ze het brood in een zakje. Je 2 blikjes groente gaan in de volgende en je vissticks weer in een andere. Zodat je weggaat met 5 plastic zakjes. Echt best wel belachelijk eigenlijk. Ze denken hier kennelijk nog dat plastic aan bomen groeit ofzo..

- In de grote steden heb je hier allerlei dingen te doen. Zo heb je hier een aantal keer in de week yogaklassen, fitnessklassen en nog wel meer. Wij zijn een keer naar yoga geweest, en ik werd er weer aan herinnerd dat dat niks voor mij is. Geef mij de fitnessklas maar. Een zieke work-out, dan voel je tenminste dat je bezig bent.

- En als laatste het weer. Sorry jongens, toch een belangrijk ding van Australie. Het weer was tot nu toe heel goed. Vandaag is het belachelijk warm, hopelijk wordt dat weer wat minder. En gister en eergister heeft het behoorlijk gestormd, geonweerd en geregend, dat hadden we totaal niet verwacht. Maar over het algemeen kunnen we gewoon lekker in korte kleren over straat. Ik geniet daar echt van. Wat dat betreft lijk ik echt op mn vader, we hebben een hekel aan kou en genieten altijd van warm weer, dus wat dat betreft zit ik hier goed!

Oke, toch al best een verhaal. Ik zal jullie toch nog even wat over onze avonturen vertellen :)

Vanaf het begin zijn we op zoek geweest naar een baantje. En uiteindelijk is het gelukt!! We werken nu in de bar van ons hostel en slapen op de heuse staffkamer!! We hadden meteen al gevraagd of ze mensen nodig hadden bij de bar maar toen zeiden ze van niet, we hebben toch maar ons cv achter gelaten. Toen zijn we een aantal dagen bezig geweest overal ons cv te verspreiden. Elke bar, elk restaurant, elk hotel, niemand kwam er onder uit. En toen we klaar waren en we kwamen weer in het hostel zagen we dat er een papier hangen 'staff required at the bar' -_-" No way.. Maargoed, wij meteen maar weer naar de bar. Oke, wij zijn hier twee dagen geleden geweest, hebben ons cv afgegeven en nu hangt er een papier, wij willen die baan!! We konden de volgende dag al een try-out doen, en we waren aangenomen!!
Dus daar waren we heel blij mee. We zijn al bijna blut namelijk. Iets minder is dat we en staff deposit moesten betalen van een kleine 194 dollar, halloo, dat is de helft van mijn geld..! Gelukkig is het werk wel heel erg leuk. Wel een beetje saaier dan Pand 17, want het is alleen maar bar wat je doet. Maar het is wel een gezellige bar en het is ook wel een uitdaging om hier te werken, alles moet in het engels en ze hebben hier andere drankjes dan in Nederland.
Iets wat ook superleuk is is dat we Lotte er nu bij hebben!! Twee weken geleden hebben we haar op vrijdag van het busstation opgehaald. Een heel goed weerzien. We hadden haar bed versierd en welkomsdonuts gekocht. We hebben het heel erg leuk met z'n drieen. Voordat Lotte er was waren Emma en ik vooral bezig een baantje te vinden. Maar nu hebben we al van alles gedaan. Naar de botanic gardens geweest, die best wel tegen vielen, ik had er heel wat van verwacht. We zijn naar een park geweest. Die is echt supermooi en dicht bij het hostel. Ze hebben daar heel veel bloemen en ja, het is gewoon mooi, ik was er van onder de indruk. Mijn moeder zou denk ik ook helemaal wild worden ervan :)
En door Lotte zijn we zelfs naar een museum geweest!! Emma en ik waren er vrij snel uitgekeken, Lotte niet. Je zou zeggen dat ze er wel een beetje genoeg van zou moeten hebben na al die musea in Amerika, maar niets bleek minder waar. En vandaag zijn we naar Paddington geweest om te vintage shoppen. Vooral omajurken, ik kan er niet meer van maken. Maar het was wel heel gezellig.
Wat we ook redelijk vaak doen is naar de lagoon. Heerlijk in de schaduw liggen, muziek erbij. Iedereen is daar vrolijk, dus een heel relaxed sfeertje. Prima!

Dat is het wel zo ongeveer voor nu.

Onee, nog 1 ding. Ze zijn hier al bezig met kerst.. Ik vind het niet kunnen. Het is nog niet eens Sinterklaas geweest. Nu kennen ze die hier niet maar dat maakt niet uit. Kerst kan echt pas na 6 december. De kerstbomen gaan hier zelfs al in de uitverkoop, belachelijk!

Dat was het echt :) Heel veel plezier met Sinterklaas allemaal!! Doe hem de groetjes van mij.

Heel veel liefs en kusjes!!




  • 21 November 2012 - 07:05

    Robert Jacobs:

    Hi Dorien,
    get in touch and we try to get together soon .

    Best Regards
    Robert

  • 21 November 2012 - 23:19

    Margot:

    Hoi Dorien en Emma,
    Ik heb Sinterklaas de groeten gedaan, hij vindt het niet zo erg dat er bij Aussieland al aan kerst gedaan wordt. Hij zei dat de kerstman toch ook een rood pakje aan heeft, dus dan worden jullie een beetje herinnerd aan hemzelf.
    Dus, go with the flow zou ik zeggen!
    Veel plezier en werkze! grtjes,margot

  • 25 November 2012 - 13:45

    Erna:

    Dag Doortje,

    Wat grappig om te lezen dat jou heel andere dingen bezig houden dan de andere twee dames. De gebruiken en gewoontes van Australie komen ook duidelijk naar voren, goed zo. Reisverslagen in 3-D zullen we maar zeggen. Jammer dat je de yoga niets vond, gratis en goed voor jij lijf. Ik zou willen dat ze zoiets in Assen gratis zouden doen, op de Brink of zo ;) dan wel eerst even de hondenpoep opruimen!
    Het verkeer lijkt me uitsteken bij jou passen, lekker chaotisch en volgens mij wordt jij daar erg gelukkig van hahaha. Tot nu toe is het eigenlijk alleen maar horeca-werk geweest. Is er niet veel anders te krijgen? Voor jullie vertrek werd er eigenlijk heel luchtig over gedaan, je had zo een baantje zei men maar dat valt toch reuze tegen merk ik nu. Hoop dat het in Sidney wat makkelijker gaat. Lotte vraagt volgens mij voor jullie in het hotel waar zij gaat werken of er voor jullie ook wat te doen is. Keep your fingers crossed!.
    Vooralsnog zitten jullie goed in Brisbane. Wanneer reizen jullie verder richting Sidney? en waar stoppen jullie dan onderweg? Hoop dat het budget nog toereikend is want ik merk wel dat het geen vetpot is. Misschien moet je wat bijlenen bij paps en mams want deze ries maakt je maar eens in de leven lijkt me. Geniet en maak er wat van. Kijk je ogen uit en houd ons op de hoogte. De foto's zijn fantastisch!
    Nog heel veel plezier daar in het warme Brisbane, hier herfststormen en aan het eind van de week sneeuw :(((( Graag weer tot blogs. Lfs en X. Erna.
    PS; (opa woensdag jarig (86!))

  • 17 December 2012 - 09:48

    Joke:

    Van Emma krijg ik altijd een mailtje als ze haar blog heeft bijgewerkt en ik ben helemaal vergeten om af en toe jouw verslag te checken. Erna zei gisteren dat je zulke leuke verhalen schreef, ik ben gauw gaan kijken en daar ben ik het roerend mee eens! Ik zal me voorbereiden om goed uit te kijken met oversteken straks! Groetjes, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorien

Actief sinds 19 Sept. 2012
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 15425

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: